top.png
bottomMenu.png

youtube

Η 3η μέρα του ενοριακού 4/ήμερου προσκυνήματος με την συνοδεία δύο εξαιρετικών ξεναγών κυριών (μία για κάθε πούλμαν) περιελάμβανε:
α) Επίσκεψη στην Ιερά Μονή Γενεθλίου της Θεοτόκου Κλεισούρας Καστοριάς η οποία βρίσκεται σε υψόμετρο 970 μέτρων με μια καταπληκτική θέα ενός ορεινού όγκου γύρω της, στα όρια τριών νομών, Καστοριάς, Φλωρίνης και Κοζάνης.
Κτίτωρ και ανακαινιστής της Μονής τυγχάνει ο εκ Κλεισούρας Ιερομόναχος Ησαΐας Πίστας, (εκ της Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους προερχόμενος), ο οποίος έκτισε επάνω σε παλαιότερα θεμέλια του ΙΔ΄ ή ΙΕ΄ αιώνος την σημερινή Μονή.
Το οικοδομικό συγκρότημα της Μονής είναι κτισμένο σε θέση που του εξασφαλίζει μία σχετική προστασία, σε μικρή ομαλή ράχη, ανάμεσα σε δύο ρεματιές, οργανωμένο σε ορθογώνια φρουριακή διάταξη των κελλιών και στο κέντρο μιας τετράγωνης αυλής, είναι κτισμένο το Καθολικό (τρίκλιτος ρυθμού βασιλικής ναός, με τρούλο). Το Καθολικό είναι ιστορημένο με αξιόλογες αγιογραφίες, έργα Χιονιαδιτών ζωγράφων, επίσης διαθέτει αριστουργηματικό επίχρυσο ξυλόγλυπτο τέμπλο, έργο παλαιοτέρας εποχής (1772). Στο Καθολικό βρίσκεται ενθρονισμένη σε προσκυνητάριο στα αριστερά της Ωραίας Πύλης η εφέστειος θαυματουργός εικόνα της Μητρός του Θεού.
Η Μονή αποτέλεσε ορμητήριο του Παύλου Μελά και των υπολοίπων οπλαρχηγών κατά τον Μακεδονικό Αγώνα (1904-1908). Υπήρξε καταφύγιο πολλών κατοίκων της Κλεισούρας, κατά την Οθωμανοκρατία, κατά την σφαγή της 5ης Απριλίου 1944 από τους Γερμανοβουλγάρους, καθώς επίσης και κατά την περίοδο του εμφυλίου πολέμου.
Την ιστορία της Μονής σημάδεψε με την παρουσία της ως ασκήτρια η Γερόντισσα Σοφία εκ του Πόντου (1927-1974).Η Γερόντισσα Σοφία εδόξασε τον Θεό με την αγιαστική της πορεία και αντιδοξάσθηκε από τον Θεό με την χάρη που έλαβε. Κατετάγη στο Αγιολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας την 4η Οκτωβρίου 2011 από την Αγία και Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Η Αγία Σοφία, η λιγυρά «αηδών της Κλεισούρας» εορτάζει την 6η Μαΐου.
β) Επίσκεψη στην Ιερά Μονή Αγίας Παρασκευής Βασιλειάδος (ΚΟΤΟΡΙ). Η Ιερά Μονή είναι κτισμένη στους Β.Δ πρόποδες του Μουρίκιου στην περιοχή Κότορι – Βασιλειάδος, περιβάλλεται από κατάφυτη έκταση δασώδης με βελανιδιές και γάβρους.
Ήταν Μετόχι της Ιεράς Μονής Αγίων Αναργύρων .Στο σημείο που κτίστηκε το σημερινό μοναστήρι υπήρχε το Παλιό ερειπωμένο εκκλησάκι την Αγίας Παρασκευής που άπλωνε την ταπεινή σκιά του και την Αγία προστασία της σε όλους τους ευλαβείς προσκυνητές.
γ) Επίσκεψη στον Λιμναίο Οικισμό. Λίγα μόλις χιλιόμετρα έξω από την πόλη της Καστοριάς, σε ένα μικρό παραλίμνιο χωριό, το Δισπηλιό, υπάρχει η αναπαράσταση του Νεολιθικού Λιμναίου Οικισμού τον οποίο και επισκεφτήκαμε. Στην περιοχή ‘νησί’ φιλοξενούνται το πρώτο οικομουσείο της χώρας μας καθώς, κι ένας μουσειακός χώρος με εκθέματα από τις ανασκαφές, που έγιναν εκεί. Όσο αφορά τα εκθέματα: στον χώρο του οικομουσείου, οι αρχαιολόγοι δημιούργησαν μια πιστή αναπαράσταση του λιμναίου οικισμού.
Ο παραλίμνιος αυτός οικισμός, ήταν το στίγμα της τελευταίας περιόδου, της Νεολιθικής Εποχής, σε μία περιοχή που έδρασε σαν κέντρο, των διαβαλκανικών μετακινήσεων. Ο οικισμός βρισκόταν σε πασσαλόπηκτες πλατφόρμες, μόλις 4 χλμ. από την πόλη της Καστοριάς.
Σημαντικό εύρημα, θεωρείται το υπόλειμμα του μονόξυλου, βάρκα που χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι της Νεολιθικής Περιόδου. Αγγεία, πολύχρωμα δοχεία, μπολ, φρουτιέρες, κλειστά δοχεία με λαιμό, κοκάλινες φλογέρες είναι μόνο κάποια από τα αντικείμενα που βρεθήκαν στον οικισμό αυτό και προσδίδουν την κουλτούρα και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων, που ζούσαν στην Νεολιθική εποχή. Ένα ιδιαίτερο εύρημα είναι μία πήλινη πινακίδα του 5260 π.Χ., η οποία είναι σημειωμένη από μία πρώιμη ίσως, γραφή.
Σήμερα, στην περιοχή του Λιμναίου οικισμού υπάρχει η αναπαράσταση του. Μέσα στα σπιτάκια που βρίσκονται πάνω στις πλατφόρμες, υπάρχουν κάποια πιστά αντίγραφα, των σκευών που χρησιμοποιούσαν αυτοί οι άνθρωποι, στην καθημερινότητα τους.
δ) Επίσκεψη στην Ομορφοκκλησιά Καστοριάς. Από την Καστοριά ακολουθώντας την κοίτη του Αλιάκμονα ΒΑ φθάσαμε στο Άργος Ορεστικό. Εκεί ανάμεσα στο Νεστόριο και το Άργος Ορεστικό βρίσκεται ο μικρός οικισμός της Ομορφοκκλησιάς. Στην άκρη του χωριού βρίσκεται ο βυζαντινός ναός του Αγίου Γεωργίου. Το χωριό είναι παλιό και φαίνεται πως ιδρύθηκε σταδιακά γύρω από το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου. Στον Κώδικα της Ιεράς Μητροπόλεως Καστοριάς το χωριό γράφεται Κάλλιστα και μνημονεύεται από το 17ο αιώνα (1684).
Η φήμη του ναού βασίζεται στη μοναδική στο είδος της ξύλινη, με βαθύ ανάγλυφο, γλυπτή εικόνα του Αγίου Γεωργίου. Το ξύλινο εικόνα – άγαλμα του Αγίου είναι τοποθετημένο στη μεσημβρινή κόγχη που σχηματίστηκε μετά το φράξιμο της μεσημβρινής θύρας επικοινωνίας άλλοτε του ναού με το ύπαιθρο.
Οι διαστάσεις του αγάλματος έχουν προσδιοριστεί σε 2,86μ ύψος, 0,68μ πλάτος και 0,22 βάθος και η κατασκευή του αποδίδεται στον 13ο αιώνα.
Σήμερα πιστεύεται ότι η γλυπτή εικόνα του Αγίου Γεωργίου είναι βυζαντινή και ότι κατασκευάστκε τον 13ο αιώνα στην Κωνσταντινούπολη.
ε) Επίσκεψη στην μοναστήρι της Παναγίας της Μυρτιώτισσας. Στην πόλη της Καστοριάς βρίσκεται και το βυζαντινό μοναστήρι της Παναγία της Μαυριώτισσας, δίπλα στο οποίο έχει προσαρτηθεί και το παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.
Το καθολικό του μοναστηριού είναι χτισμένο τον 11ο αιώνα και το παρεκκλήσι του Αγίου Ιωάννη χτίστηκε το 19ο αιώνα, είναι δηλαδή μεταβυζαντινό. Στο τέλος του 10ου αιώνα οι Νορμανδοί είχαν καταλάβει για ένα μικρό χρονικό διάστημα την Καστοριά.
Ο τότε αυτοκράτορας, Αλέξιος ο Κομνηνός Α', ήθελα να την πάρει πίσω. Ο τρόπος που σκέφτηκε αυτός και οι στρατηγοί του για να προσεγγίσει την πόλη ήταν από τη λίμνη. Επιβίβασαν λοιπόν τον βυζαντινό στρατό σε βάρκες και σε πλοιάρια που βρήκαν στη λίμνη της Καστοριάς, αλλά και σε γύρω λίμνες και ποτάμια και από την απέναντι πλευρά, ότι εκείνη την εποχή δεν υπήρχε και ο παραλίμνιος δρόμος, ο βυζαντινός στρατός διέσχισε τη λίμνη και αποβιβάστηκε στο σημείο που βρίσκεται τώρα το μοναστήρι Ήταν τότε ένα ερημικό σημείο.
Όπως η πόλη της Καστοριάς έχει το σχήμα μιας χερσονήσου, οι βυζαντινοί στρατιώτες, περικύκλωσαν την Καστοριά και έτσι ανάγκασαν τους Νορμανδούς σε υποχώρηση.
Αυτό θεωρήθηκε μια μεγάλη βυζαντινή νίκη και λίγα χρόνια αργότερα ο Αλέξιος έχτισε μια εκκλησία αφιερωμένη στην Παναγία.
Η εκκλησία αυτή αρχικά ονομάστηκε Παναγία Μεσονησιώτισσα, γιατί βρίσκεται περίπου στο μέσο της χερσονήσου, στα χρόνια όμως της τουρκοκρατίας αλλά και αργότερα, οι κάτοικοι του απέναντι χωριού, του Μαυροχωρίου, φρόντιζαν και προστάτευαν το μοναστήρι και έτσι μετονομάστηκε σε Παναγία Μαυριώτισσα .
Εσωτερικά και εξωτερικά της μονής δούλεψαν πέντε διαφορετικοί αγιογράφοι από το 12 μέχρι και το δεύτερο μισό του 14ου αιώνα, ενώ το παρεκκλήσι του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, το διακόσμησε εσωτερικά αλλά και εξωτερικά, ένας καλλιτέχνης το 1552.
Το πρόγραμμα επισκέψεων της 3ης ημέρας ολοκληρώθηκε με την ξενάγηση των προσκυνητών στα βυζαντινά εκκλησάκια της Καστοριάς: Ταξιαρχών, Αγίων Τριών, Αγίου Νικολάου, Αγίου Νικολάου Κασνίτζη και Παναγία Κουμπελίδικη.

footer

Δημιουργία ιστοτόπου ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ